Bemari julkaisi kokonaan uuden “i” -brändätyn sarjansa 2013. Tuolloin julkistettiin i3, joka pääsi Saksassa myyntiin vuotta myöhemmin. Auto ei vieläkään ole Suomessa BMW:n tuontiohjelmassa, mutta muutama yksilö niitä jo maassa ajelee.
i3 on pieni kaupunkiauto. Sen kääntösäde on hämmentävän pieni, kiihtyvyys hämmentävän hyvä ja sisustakin viimeistellympi ja laadukkaamman oloinen kuin Teslassa. Toki i3 kahdella pienellä näytöllään jää digitaalisen puolen käytettävyydessä Teslalle, mutta tämä sallittakoon. i3:ssa on selvästi haluttu säilyttää edes jotain häivähdystä vanhasta BMW-maailmasta.
Kirjoitin koeajosta myös englanninkielisen tarinan.
BMW i3 on täysin sähkökäyttöinen, mutta siihen on lisävarusteena saatavissa polttomoottori. Bensanpolttoa ei kytketä suoraan renkaisiin, vaan pientä noin 20 kW moottoria käytetään antamaan lisää virtaa kun akku alkaa käydä vähiin.
Juuri tähän bensakoneeseen, eli “Range Extenderiin” kätkeytyy koko auton hienous.
BMW i3 on paperilla kovin yhtenevä vaikkapa Nissan Leafin tai Volkswagen Golfin kanssa. Suunnilleen saman kokoinen, suunnilleen sama, noin 100…150 km kantama ja vieläpä suunnilleen sama hintakin.
Leafiin nähden iso ero on latausjärjestelmä: BMW eurooppalaisena valmistajana käyttää CCS-pikalatausta kuten Volkswagenkin, kun taas Nissan luottaa ChaDeMoon. Jälkimmäisiä on Suomen maanteillä hieman enemmän, joten Leaf-kuski pääsee todennäköisemmin lataamaan.
Käyttömukavuudeltaan CCS on ylivoimainen. Siinä on vain viisi liitintä, eikä lainkaan liikkuvia osia. Niinpä sen käyttö varsinkin talvella sujuu paremmin kuin vivutetun ChaDeMon. Jostain käsittämättömästä syystä BMW on kuitenkin peittänyt latausliittimen kolminkertaisella luukulla, mikä hankaloittaa käyttöä. Lisäksi auto ei ulospäin kerro latauksen etenemisestä, toisin kuin Leaf, jonka tuulilasin yhteydessä olevista sinisistä valoista tietää suoraan auton latauksen tilan. Vain valmiin latauksen i3 kertoo merkkivalon värin vaihdolla.
Silti BMW i3 on aivan erilainen kuin muut sähköautot. Sen muotoilu suorastaan huutaa “HEI OLEN TULEVAISUUDESTA”, mikä tietysti jakaa mielipiteitä rankasti. Itse tykkään.
Bemarin renkaat ovat huomattavan kapeat. Näin on haluttu vähentää renkaiden vierintä- ja ilmanvastusta. Kun rengas kapenee, on sen halkaisijaa kasvatettava, jotta kosketuspinta tiehen pysyy. Renkaat ovatkin suunnilleen niin isot kuin tällaiseen autoon vaan voidaan upottaa.
i3 on hiilikuiturunkoinen. Se onkin kevyt ja jäykkä auto, vain noin 1200 kiloa (tai 1300 kiloa REx:n kanssa). Siitä puuttuu B-pilari kokonaan ja siksi takaovet aukeavatkin hauskasti taaksepäin. Käytännössä takaovet ovat kuitenkin aika epäkäytännölliset verrattuna tavallisiin oviin. Takapenkillä on nimittäin aivan hyvin tilaa kahdelle aikuiselle, mutta harmillisesti käyntiä varten etupenkkiläisten ovet pitää avata ensin. Etupenkkiäisen ei kuitenkaan tarvitse nousta autosta.
Tuleekin mieleen, että suunnittelussa on haettu erikoisuutta, käytännöllisyyden kustannuksella.
Lapsen kuormaaminen takapenkille on kuitenkin normiautoa helpompaa, koko auton kyljen kun saa auki ja etupenkin selkänojan kallistettua melkein rattiin kiinni. Rattaita lasta varten on tosin turha yrittää mahduttaa takaloosteriin.
Isofix-kiinnikkeet ovat ihastuttavan helposti lähestyttävät, verrattuna vaikka Skodan penkintäytteiden sekaan piilotettuihin liittimiin.
REx on hieno keksintö
Mikä tästä menopelistä tekee sitten niin erityisen? Se on takakonttiin upotettu moottoripyörän moottori. Se poistaa autosta lämmitykseen käytettävän ilmalämpöpumpun ja lisäpainon myötä pudottaa auton sähköistä kantaa hivenen. Samalla se kuitenkin tuo autoilijalle aivan uudenlaisen mahdollisuuden jatkaa matkaa jos sähkö loppuu.
i3:sta pitäisikin verrata ensisijaisesti Opel Amperaan tai Golf GTE:n, joskin erotuksena on se että i3 on edelleen täysiverinen sähköauto – matkantekoa voidaan tosin bensalla avustaa.
REx tekeekin matkustamisesta huoletonta, kantamakammo häviää kokonaan. Olo on hivenen sama kuin Superchargerin varassa kulkevalla Tesla-kuskilla: Akun kantamasta ei oikeastaan tarvitse huolta kantaa – seuraavalle latausasemalle pääsee kyllä.
Ja mikä parasta, ei tarvitse jännittää toimiiko latausasema, koska bensapumput tuppaavat aina toimimaan.
Miksi sitten ylipäätään ostaa i3 REx, jos haluaa nojata bensapumppuun voimanlähteenä? Juoni on siinä, että suurin osa päivittäisistä eurooppalaisesta ajoista on alle 50-60 kilometriä. Sähkö riittää siis mainiosti melkein kaikkeen päivittäiseen siirtymään. Bensaa pitääkin polttaa vain ne harvat kerrat, kun oikeasti matkustaa pidempää matkaa, vaikka sinne Kuusamon mökille.
Toisin sanoen bensamoottori on melkein koko ajan turhana lisäpainona, ilman käyttöä? Kyllä – mutta niinhän Tesla-kuskillakin on vajaan tonnin akustosta suurin osa turhana lisäpainona melkein päivittäin. Ja bensakone sentään tuo vain sata kiloa lisää kuormaa.
Edes ympäristövaikutuksista ei kannata murehtia. Ne parikymmentä litraa bensaa vuodessa eivät hiilijalanjälkeä heitä sinne eikä tänne, verrattuna vaikka auton valmistamisen kuormaan.
BMW i3 onkin bensakone-lisävarusteellaan mitä mainioin kompromissi, teknologia joka yhdistää sähköauton ajettavuuden, äänettömyyden ja päästöttömyyden polttomoottoriauton kantamaan ja tankattavuuteen.
Ikävästi vain se bensatankki on kovin pieni, 9 litraa. Tämä riittää ehkä 120-140 kilometrin ajoon. Mikähän esti Bemaria tekemästä tankista vaikka 15-litraisen? Epäkohtana pidän myös ohjauksen herkkyyttä. Tuntuu, että auto karkaa tieltä helpommin kuin vaikka Tesla tai Leaf. Bemaria todella pitää ajaa. Tämä liittynee BMW:n brändiin, auto on kuulemma “ajajan auto”.
No onhan se hieno
Kaikenkaikkiaan i3 on hieno menopeli. Sen hienous lepää tekniikassa, joka on ehkä vannoutuneelle bensanpolttajalle helpompi omaksua kuin täysin sähkökäyttöinen auto. Herkkä ohjaus, erikoiset ovet ja pieni takakontti kuitenkin heikentävät arvosanaa. Lisäksi koeajon yhteydessä ohjelmistovirhe esti osan matkasta pikalataamisen.
Onko i3 sitten parempi kuin vaikka Leaf? Kyllä, todellakin. Entä parempi kuin GTE Golf tai Tesla? Vaikea sanoa, GTE:tä en ole riittämiin vielä koeajanut ja onhan vertailu 2-3 kertaa kalliimpaan Teslaan hieman erikoista.
BMW i3:n julkaisuajankohta ja hinta Suomessa ovat vielä hämärän peitossa. BMW:n Suomen viestintä arvaili vuodenvaihdetta 2015-2016, mutta tämä ei ole lopullista faktaa. i3 kun tuo mukanaan vaatimuksia huollolle sekä ns. ConnectedDrive -palveluille. Hinta asettunee noin 45-50 000 euron tietämille.