BMW i8 on Baijerin oma tutkimuslabra

5D7G3268

BMW i8:n erikoisuus ovat ylöspäin aukeavat ovet. Kuvan otti Jaakko Pitkäjärvi.

Autoalan perinteisiä toimijoita on usein kritisoitu innottomuudesta kehittää todella uutta autotekniikkaa. Kaasuttimien vaihto ruiskuiksi ja tuplaturbojen jalostus ovat lopulta vanhan ottomoottorin jatkokehittämistä.

Helposti unohtuu, että esimerkiksi Toyotan Priusta on myyty jo vuodesta 1997 alkaen, siis melkein 20 vuotta. Markkinoille tullessaan hybriditekniikka maksoi Suomessa niin paljon, että sitä ei voinut taloudellisesti perustella. Vihreillä arvoilla kylläkin. Myöhemmin samaa tekniikkaa on tuotu muun muassa Aurikseen ja Lexuksen malleille.

Lue myös BMW i3 -postaukseni.

Voimalinjojen sähköistys on edennyt pitkän matkan Japanista Eurooppaan. Tämän hetken mielenkiintoisimmat sähkö-bensiini -hybridit tehdään Saksassa. Isot pelurit Volkswagen ja BMW ovat valinneet hyvin erilaiset polut kehittää autojaan. Siinä missä Volkswagen tuo osaksi MQB-alustaa suunnilleen kaikki mahdolliset voimanlähteet, on BMW rakentanut kokonaan oman “i” -brändätyn linjan sähköistetyille voimalinjoille. Ehkä erikoisinta on se, että kaksi myynnissä olevaa mallia, i3 ja i8 ovat niin erilaisia keskenään. i3 on todellinen kaupunkisähköauto, joskin siihen saa lisävarusteena polttomoottorin kantamaa pidentämään.

i8 sen sijaan on plug-in hybridi, joka kulkee parhaimmillaankin vain 37 kilometriä (NEDC) yhdellä latauksella. Ajoakun kapasiteetti on reilut 7 kWh, siis noin kolmasosa verrattuna täysin sähköiseen Nissan Leafiin ja hivenen pienempi kuin VW Golf GTE:ssä.

WP 20140821 10 27 27 Pro  highres

Tuo outo monttu konepellillä on jäähdytysilman poistoaukko. Kuvan otti Jaakko Pitkäjärvi.

BMW i8:ssa eteenpäin mennään sähkömoottorin lisäksi kolmipyttyisen bensakoneen voimin. i3:ssa ei ole suoraa kytkentää polttomoottorista renkaille, mikä yksinkertaistaa ja pienentää rakennetta mutta toisaalta heikentää hyötysuhdetta ajettaessa bensalla. i8 puolestaan kytkee polttomoottorin takarenkaisiin ja sähkökoneen eturenkaisiin. Kyseessä on siis neliveto, vähän samalla arkkitehtuurilla Volvon V60 sähkö-diesel -hybridissä.

Kiihtyvyys nollasta sataselle on 4,4 sekunttia ja ilmoitettu kulutus 2,1 litraa bensaa satasella. Kulutuslukema on bensa-autoksi hieno, mutta muuten i8 henkii samaa kuin Tesla P85D:tä: Teho ei palvele mitään järjellistä tarkoitusta, joten autoa ei pidä arvostella järkiperäisten tarpeiden pohjalta.

Tesla P85D pikakoe on täällä.

i8 jakaa i3:n kanssa erikoisen ulkomuodon sekä runsaan hiilikuidun käytön rungon rakenteissa. i8 onkin suhteellisen kevyt auto kaksimoottoriseksi plug-in -sähköautoksi, noin 1500 kiloa, satakunta kiloa Golf GTE:tä vähemmän. Molemmilla koneilla ajettaessa maksimiteho on noin 266 kW (357 hevosvoimaa).

Tehokkaiden autojen tekemisestä BMW:llä tiedetään yhtä ja toista, mutta i8 on ensimmäinen sähköisen voimalinjan superauto Baijerista. Tuonti Suomeen ei vielä ole alkanut, mutta maassamme on jo yksi auto. Sen omistaa Jaakko Pitkäjärvi, joka sai auton kesällä 2014 Ruotsista tuotuna.

Jaakolla on kokemusta monista muistakin autoista, mukaan lukien BMW M3 (E92). M3 on pienehkön BMW:n 3-sarjan sedanin runkoon rakennettu tehopakkaus, monen nuoren miehen päiväuni. Jaakon autossa oli aikanaan 420 hevosvoimainen V8-kone.

Uusimmassa versiossa on kuusisylinterinen, kolmelitrainen kone, joka parhaimmillaan antaa tehoa 431 hevosvoimaa. Tehoa on siis enemmän kuin i8:ssa, mutta sähkökone antaa tunnetusti väännön heti paikaltaan. Lisäksi i8:n painopiste on huomattavan alhaalla, matalimmalla kaikista BMW:n tuotannossa olevista autoista.

Jaakko kommentoikin i8:n ajettavuuden ja käsiteltävyyden olevan aivan eri tasoa verrattuna M3:een. i8 on paitsi tehokas ja matala, myös miellyttävä auto ajaa. Se ei ole radalle tehty kivireki vaan ominaisuuksiensa osalta käyttöautoksi sopiva menopeli. i8 on neljälle rekisteröitu ja siinä on jopa pieni tavaratila takana. Mitä ilmeisemmin bensiinikoneen yhdistäminen sähkömoottoriin on onnistunut BMW:llä mainiosti.

Mitä sitten pitäisi ajatella hiilikuiturunkoisesta kaksimoottorisesta superautosta, jonka lähtöhinta Suomessa olisi ehkä 150 000 euron kalliimmalla puolella?

Ensinnäkin auto tuntuu kiinnostavan asiakkaita. I8:n tuotantomäärä on juuri tuplattu 20 autoon päivässä, johtuen kovasta kysynnästä. BMW i8 ei siis ole mystinen konseptiauto tai näyttelykappale messuille, vaan todella sarjatuotannossa oleva auto. I8 ei myöskään ole kovin kallis, kun sitä verrataan minkä tahansa valmistajan tehokkaimpiin malleihin. BMW M3:n hinta lähtee Suomessa noin 120 000 eurosta. Porsche 918 Spyderiin verrattuna i8 on suorastaan halpa.

Toisekseen i8 ei ole tarkoitettu suurille kansanjoukoille, aivan kuten ei i3:kaan. Näillä autoilla tutkitaan ja kehitetään sähköisiä voimalinjoja sekä hiilikuitua autojen massatuotannossa. Jo nyt BMW on julkistanut X5-katumaasturinsa Plug-in -hybrid -version, ja jo muutamassa vuodessa koko autosarja saataneen sähköistettyä. Kun puhutaan miljoonien autojen sähköistämisestä, voimalinjan on syytä olla kunnossa.

Huomionarvoista on sekin, että BMW ei ole tuonut yhtään vain sähköllä toimivaa autoa markkinoille, i-sarjan autoja voidaan vähintään lisävarusteen turvin siirtää bensalla. Tämä on merkittävä ero Volkswageniin ja Teslaan nähden. Ehkä Baijerissa ei nähdä teknologiaa vielä riittävän kypsänä, jotta täyssähköön kannattaisi lähteä.

i8 ja i3 julkistettaneen Suomessa vuodenvaihteen 2015/2016 tienoilla.

Tämä on myös ensimmäinen kerta kun kirjoitan autosta ilman että olen sitä itse ajanut. Siinä määrin mielenkiintoinen pakkaus i8 on. Kiitokset Jaakolle!

Edit: Juttua muokattu Jaakon M3:n osalta 14.4.2015