Sähköautot ovat nyt muotia. Jokaisella vakavasti otettavalla valmistajalla pitää olla täysin sähköllä kulkeva menopeli mallistossaan. Baijerin ylpeys, BMW, julkistaa oman i3-mallinsa tänään maanantaina.
BMW i3 on täysin sähkön voimalla kulkeva neljän hengen kaupunkiauto. Siihen on saatavilla bensiinikäyttöinen kantamaa kasvattava generaattori, mutta valmistajan mukaan sitä tulisi käyttää vain erikoistapauksissa.
Bemarin sähköauton luonne selviää vertailemalla sitä hieman toisiin autoihin. i3:n akkukapasiteetti on 22 kWh, tämä on noin viisinkertainen verrattuna sähkö-bensiinihybridi Toyota Prius PHEV -autoon. Toisaalta Yhdysvaltojen ylpeys, Tesla Model S on saatavilla nelinkertaisella akkukapasiteetilla, 85 kWh.
BMW i3:n tärkeimmät tiedot
- Ajomatka yhdellä latauksella: 130-160 km. Lisäksi bensiinikäyttöinen 25 kW range-extender, joka tuo 250-300 km lisää ajoa.
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7 s.
- Paino: 1195 kg.
Akku on auton kallein ja painavin osa. Keventämällä autoa voidaan akunkin kokoa pienentää, ja siten tehdä autosta edullisempi. Hinnan painuessa alaspäin markkina ja liikevaihtokin kasvavat. Ehkäpä juuri tämän takia BMW on todella kääntänyt jokaisen kiven keventäessään i3:sta, ja päätynytkin kalliiseen runkomateriaaliin: hiilikuituun. Aikaisemmin tämä vaikeasti käsiteltävä ja kallis aines on ollut lähinnä arvokkaimpien urheiluautojen herkku.
Pieni akku myös latautuu nopeammin kuin suuri. Normaali kotitalouspistoke lataa BMW:n juuri kahdeksassa tunnissa. Model S:n akun lataaminen vastaavasta liitännästä ottaa huimat 34 tuntia, eli käytännössä suurikapasiteettinen akku vaatii myös suurten virtojen latausjärjestelmän.
Bemarihan on kuin Nissanin lehti!
Lähin verrokki BMW i3:lle löytyy Nissanilta. Nissan Leaf on pari sataa kiloa painavampi, mutta sen akkukapasiteetti on käytännössä sama kuin i3:ssa. Leaf ei aja akuillaan niin pitkälle kuin i3, se jää muutaman kymmentä kilometriä jälkeen. Juuri tässä hiilikuiturungon keveys näkyy.
Nissan Leafin hinnaksi Suomessa ilmoitetaan n. 36 000 euroa. Engadget tietää kertoa, että BMW i3:n hinta Saksassa tulee olemaan 35 000 euroa. Suomen hinta ja saatavuus jäävät nähtäväksi.
Bemarin sähköavaus on äärettömän mielenkiintoinen. Sähköautot tuskin ovat millekään valmistajalle voitollista liiketoimintaa, mutta nyt luodaan asemia tulevaisuutta varten; tehdään mielikuvaa ja todellisuutta sähköauto-osaamisesta ja harjoitellaan sähköautojen sarjatuotantoa. Isoista toimijoista vain Volkswagen Group pitää ladattavia ajokkejaan vielä kehityspöydillä. MQB-alustaista plug-in hybridiä voidaan odotella ehkä ensi vuonna.