Kirjoitin muutama viikko sitten Ekorentistä, uudesta sähköautovuokraajasta pääkaupunkiseudulla. Systeemit ovat siinä määrin edenneet, että pääsin koeajolle itsenäisyyspäivän tienoilla.
Ekorent vuokraa vain Nissan Leafejä. Toimipisteitä on pääkaupunkiseudulla viisi, joista Ruoholahden ostoskeskuksen parkkiluola valikoitui kokeeseen.
Vuokrauksen ensimmäinen haaste iski latauskaapelin kanssa. Enston tolpissa on tyypillisesti kansi, joka lukitsee latauskaapelin kiinni tolppaan. Kansi aukeaa joko mekaanisesta kahvasta, nappulasta tai .. sitten ei ollenkaan, niinkuin tämä yksilö. Niinpä latauskaapeli jäi Ruoholahteen vaikka auto pääsikin sieltä pois.
Auto on mainio, melkein tuttu ja turvallinen Leaf. Hieman yllättäen käsijarru (tai seisontajarru) oli viety uusimmassa vuosimallissa keskikonsolista jalkakäyttöiseksi, mikä aiheutti melkoisesti ongelmaa liikkeelle lähdettäessä. Onneksi ohjekirja oli autossa mukana.
Toinen murhe tuli Ruoholahden parkkihallin poistumistien kohdalla, puomin avaukseen tarvittava kortti onneksi löytyi keskikonsolin kotelosta.
Itse autossa tai vuokraustapahtumassa ei ollut kummempaa haastetta. Eniten tottumista oli ajatuksessa, että autoon ei ollut lainkaan avainta vaan ovet avattiin matkapuhelinsovelluksella. Sovellus on sieltä täältä hieman kankea, mutta ajaa asiansa.
Vuokraustapahtuman jälkeen palvelu lähettää käyttäjälle sähköpostitse hintatiedot ja laskuttaa summan luottokortilta. Hieman ikävästi laskutustiedoissa ei ole erittelyä hinnanmuodostuksesta eikä arvonlisävero-erittelyä. Jälkimmäinen hankaloittaa tehokkaasti vuokra-auton käyttöä yritystoiminnassa.
Entä mitä pitäisi sanoa auton hinnasta, satunnaiskäyttäjälle 11 €/h? Se on usein kalliimpi kuin taksi, jos autoa tarvitsee seisottaa päivällä pitkiä aikoja. Mutta jos autoa voi käyttää tehokkaansorttiseen liikkumiseen ja palauttaa sen ripeästi, on hinta kilpailukykyinen taksin ja ehkä jopa kutsuplussan kanssa.
Ainiin, se Enston lataustolppa. Se olisi auennut Leafin keskikonsolista löytyvällä RFID -kortilla. Mutta se jäi sillä kertaa löytymättä ja kokeilematta. Mitä enemmän Enston tolppia käyttää, sitä enemmän epäilen niiden käytettävyyttä. Kannen sulkumekanismi ei ole hyvä, eikä kannen alta löytyvä tila riittävän suuri eri muotoisille töpsöleille. Mutta tästä lisää myöhemmin.