Suomalainen sähköautoala on vähitellen saamassa vauhtia. Uutena toimijana palvelunsa on lanseerannut Ekorent, jonka toimialana on sähköautojen vuokraus. Kyseessä carsharing-malli, jossa auton voi noutaa ilman muodollisuuksia vaikkapa vain muutamaksi tunniksi käyttöönsä.
EkoRentin autot ovat Nissan Leafejä. Toimitusjohtaja Juha Suojanen kehuukin Leafin olevan koeteltu auto, myös Suomen talvessa. Leafin etuna myös on sen hyödyntämän ChaDeMo-pikalatauksen yleisyys Helsingin seudulla, eurooppalaiseen CCS-lataukseen verrattuna. Leaf on hyvä kaupunkiauto, mutta maaseudullekin sillä pääsee.
Ekorent on avannut viisi toimipistettä Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle. Toimipisteissä on Ekorentille varatut parkkipaikat ja keskinopean latauksen (7 kW) pistokkeet, joista Leaf latautuu tyhjästä täyteen noin 3-4 tunnissa. Lisäksi Espoon Kauppakeskus Ainoaan on tulossa pikalaturi. Asiakkaat voivat varata auton ja tarkistaa sen lataustilanteen kännykkäohjelmasta.
Tilausmallista riippuen autonvuokran tuntihinta vaihtelee 7-11 euron välillä. Hinta kattaa kaikki autovuokran kulut. Lisäksi yöaikana autoa voi pitää parkissa ilman kuluja, tai ajaa 18 sentin kilometrikustannuksella.
Hinnoittelumalli on järkevä nimenomaan lyhytaikaista käyttöä silmällä pitäen. Esimerkiksi koko vuorokauden vuokra voi kiivetä moninkertaiseksi verrattuna Europcarin Leafin vuorokausihintaan 59 €.
Helsingissä pitkään toimineen City Car Clubin hinnat ovat kalliimmat (10-15 € tunnilta), sisältävät enemmän rajoituksia ja suuremman kuukausihinnan. Toisaalta pidemmistä monen päivän vuokrista saa alennusta ja autoja ja niiden nouto- ja palautuspaikkoja on valtavasti enemmän. Täsmälliset hinnanmuodostukset kannattaa tarkistaa toimittajilta, siinä määrin tapauskohtaisia hinnat ovat.
Juha Suojanen kertoo autoja olevan alkuvaiheessa 10-20 kappaletta ajossa. EkoRent on osa Tekesin Fiksu Kaupunki -ohjelmaa, mutta mukana on myös muita rahoittajia. City Car Clubilla on ilmeisesti noin 50 autoa liikenteessä. Helsingin sanomien tietojen mukaan se olisi taloudellisissa vaikeuksissa.
Palveluntarjoajan näkökulmasta sähköauto on hyvä valinta. Sen käyttökustannukset ovat minimaaliset varrattuna polttomoottoreihin ja vihreämpänä vaihtoehtona sille voi saada myös julkista rahoitusta paremmin. Toisaalta riskipuolella on uusi ja suurelle yleisölle kuitenkin hieman vieras tekniikka.