Olen tuskaillut Euroopan latausverkoston sirpalemaisuutta ja saarekkeisuutta muutamaan otteeseen. Jos haluat ajaa jotain muuta sähköautoa kuin Teslaa pitkin vanhaa mannerta, joudut hankkimaan jos jonkinlaista latausasemakorttia ja selvittämään hyvin monenlaisia latausasemakarttoja liikkuessasi maasta toiseen.
Kehitys kuitenkin kehittyy, ja pieniä edistysaskelia on tapahtunut syksyn ja talven aikana eri rintamilla. Muutos koostuu seuraavista asioista: Hubject, Intercharge, Liikennevirta ja Fortum Charge and Drive.
Hubject on saksalaisten teollisuusjättien (mm. BMW, Daimler, Siemens ja Bosch) perustama yhtiö, jonka tarkoitus on kehittää Euroopanlaajuista latausinfrastruktuuria. Yhtiö ei itse perusta latausinfraa, mutta kehittää teknologiaa latausroamingin mahdollistamiseksi.
Roamingissa yksittäinen sähköautoilija voi oman kotialueensa latausoperaattorin RFID-kortilla ladata autoreissulla maasta ja latausverkosta riippumatta. Vieraan paikan latausmaksu lisättäisiin oman kotialueen laskuun.
Esimerkiksi Amsterdamilainen Fastned-asiakas voisi ajaa autonsa Itävaltaan, ja käyttää siellä omalla Fastned-kortillaan paikallisen Smatricsin lataustolppaa. Sähkö virtaisi menopeliin ja Smatricsin latauksesta lisätään Fastned-laskuun yksi lisärivi. Vähän niinkuin kännykän käyttö onnistuu ulkomailla, roaming-verkossa.
Näin teoriassa. Jopa käytännössäkin, ainakin BMW:n i3 ja i8 -sähköautoilijoille.
Hubjectin luoma teknologia on viety Intercharge -brändin alle. Yksi suurimmista toimijoista tässä latausverkostossa on BMW:n ChargeNow -verkko, jolla tuhansia omia ja yhteistyökumppanien latauspaikkoja pitkin Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. ChargeNow on varsinkin Saksan ja Californian BMW-sähköautoilijoiden käyttämä infrastruktuuri.
BMW onkin Teslan lisäksi ehkäpä ainoa valmistaja sähköautoalalla, jolla on oma huomionarvoinen latausinfransa. Siinä missä Tesla rakentaa monen pikalataustolpan Supercharger-asemia valtateiden varteen, tekee BMW tämän lisäksi pienempiä kaupunkilataustolppia. Toisaalta BMW:n pääväylien varsien latausasemat ovat yksittäisiä pikalataustolppia.
Myös Nissan on ollut aktiivinen, mutta tekee latausta yhteistyökumppaniensa (meillä Suomessa S-ryhmä ja Fortum) kautta. E-Golffin ja E-Upin lanseerannut Volkswagen loistaa poissaolollaan, ehkäpä se joskus liittyy Hubjectin rintamaan.
Suomessa latausroamingia rakentaa kansallisella tasolla sähköyhtiöiden omistama ja perustama Liikennevirta Oy. Liikennevirta on kuten Hubject: se ei sinänsä omista yhtään latausasemaa, mutta kehittää teknologiaa ja järjestelmiä osakkaidensa latausroamingia varten. Esimerkiksi Ekenäs Energin asiakas voisi matkalla Tammisaaresta Lahteen ladata Mäntsälän sähkön tolpalla, Mäntsälässä, samalla kun käy kaupassa. Ja maksu tästä lisätään omaan tammisaarelaiseen sähkölaskuun.
Suomalaisen sähköautomatkailijan osalta asia on mielenkiintoinen siksi, että Liikennevirta on osa Intercharge-verkostoa. Liikennevirran latausverkosto odottaa vielä käyttöönottoa, mutta suunnitelma on selvä: Jatkossa Liikennevirran asiakas voi latausroamata pitkin Eurooppaa, myös Bemarin ChargeNow-verkossa. Toivottavasti myös mahdollisimman monessa muussa, pienemmässä ja paikallisessa verkossa.
Tammisaarelainen autoilija joutunee lataamaan matkalla jo ennen Mäntsälää. Tässä apuun voi tulla Fortumin Charge and Drive -verkko, jota on pystytetty Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Tämä on juuri se ABC-liikenneasemien kautta Etelä-Suomessa leviävä pikalatausverkko, jossa Nissankin on mukana.
Siinä missä Tammisaaren Ekenäs Energien ei tarvitse perustaa kuin Tammisaaren alueelle latausasemia (muualla kun voi Liikennevirran kautta roamata), tuntuu Fortum ja S-Ryhmä perustavan tolppaa vähitellen koko maahan, etelästä kohti pohjoista ja länsirannikolta kohti itää.
Tulee mieleen, että tehdäänkö tässä nyt kaksinkertaista latausverkostoa Suomeen? Samapa tuo, tärkeintä että pikalataustolppaa nousee tasavaltaan mahdollisimman paljon ja mieluiten markkinavetoisesti. Ja mikä parasta: Myös Fortum on tulossa osaksi Intercharge-verkostoa. Ehkäpä jatkossa Suomessakin voisi Liikennevirran RFID-kortilla ladata myös ABC-asemalla.
Tällä hetkellä Liikennevirran ja Fortumin verkot tuntuvat mielenkiintoisella tavalla täydentävän toisiaan, eivätkä ole juurikaan päällekkäisiä.
Juuri tämä on sitä, mitä sähköautoala nyt kaipaa – parempien ja halvempien autojen lisäksi, tottakai.