Tilillä ei tarvitse maata sataa tonnia ylimääräistä, jotta saisi näppinsä kiinni Tesla Model S:n rattiin, sillä auton voi myös vuokrata. Suomessa Model S:ää vuokraa Jyväskylästä käsin Sixt -autovuokraamo.
Autovuokran listahinta on tällä hetkellä noin 465 euroa päivältä, mutta ajokilometrit ovat rajoittamattomia – ja nyt myös varsin edullisia. Tesla nimittäin on avannut omat latausasemansa Toijalaan ja Paimioon, Näillä Supercharger-asemilla autoon voi ladata vajaat 300 kilometriä maantiematkaa puolessa tunnissa, ilman mitään kustannuksia. Tyhjästä täyteen akku tulee reilussa tunnissa.
Superchargerille saavutaan harvoin aivan tyhjällä akulla ja toisaalta siellä ei tavallisesti ladata aivan täyteen. Niinpä varsinkin latausverkoston laajentuessa latausajaksi riittää helposti 10-15 minuuttia: tällä pääsee taas seuraavalle rastille.
Alkukesän koeajoretki lähti liikkeelle Helsingistä, kohti Jyväskylää, mutta ei läheskään täydellä akulla. Ensimmäinen pysähdys tulikin eteen jo Hyvinkäällä ABC-asemalla, jossa Tesla sai virtaa Chademon kautta vessatauon verran. Tämä riitti viemään auton Tampereen edustalle, Toijalan Superchargerille.
Hyvinkään ABC-asema on osa Fortumin Charge & Drive -verkostoa, ja se on vielä toistaiseksi ilmainen. Nämä asemat muuttuvat kuitenkin lähiaikoina maksulliseksi.
Teslaa ei normaalisti voi ladata Japanilaisstandardi Chademon kautta, jota muun muassa Nissan Leaf käyttää vakiona. Tesla on kuitenkin tuonut markkinoille adapterin, jolla tämä latausliitin saadaan toimimaan auton kanssa.
Chademo-standardi tukee lataustehoja 50 kilowattiin asti, mikä on noin tuplat verrattuna Teslan “Twin charger” lataustehoon (3x32A) tai vajaa puolet Teslan oman Superchargerin tehosta. Chademon täydellä teholla akku tulisi tyhjästä täyteen vajaassa parissa tunnissa.
Suomen Chademo-asemat sattuvat kuitenkin melkein kaikki olemaan ranskalaisen DBT:n valmistamia. Nämä tolpat on suunniteltu pienempiakkuisille Nissaneille ja Volkkareille, joilla lataus täydellä teholla kestää tyypillisesti alle puoli tuntia. Tolpat eivät siis kestä yli tunnin latausta, ja siksi DBT-tolppien latausteho onkin rajoitettu 25 kilowattiin käytettäessä Teslan Chademo-adapteria.
DBT-tolpat ovat olleet monelle sähköautoilijalle (ei vain Tesla-kuskeille) ongelmallisia. Esimerkiksi CCS-lataus ei meinannut Volkswagenin e-Golffilla toimia ollenkaan, ja talvea ajatellen littimien sääsuojaus on heikko. Toijalassa on myös Enston tekemä tolppa Chademo- ja CCS-liitännöillä, ja tämä laturi vaikutti asiallisesti suunnitellulta. Sitä ei kuitenkaan tällä reissulla päästy testaamaan. Ruotsissa BMW i3 -koeajolla tuli käytettyä ABB:n tolppia, ja myös ne ovat rakenteeltaan hyviä.
Samoin softa parantuu jatkuvasti, ehkä CCS-toimii jo DBT:n tolpilla.
Chademo ei siis sovellu pikalataukseen pitkän reissun varrella, mutta vaikkapa ruoka- ja kauppatauon aikana auto ehtii ottamaan virtasta noin sadan kilsan matkantekoa varten. Chademo-latausasemia on Suomessa parikymmentä kappaletta, joten Chademo tuo siten lisää kaivattuja latausmahdollisuuksia Tesla-kuskille.
Toijalassa ohjelmassa oli paitsi auton pikalatausta, myös lounastamista. Aikaisemman Saksan-Hollannin reissun rutiiniksi muodostuikin lounastaminen Superchargerilla, ja täälläkin se toimi hyvin.
Toijalalaisen sapuskan ja jälkkärikahvin aikana liki nollille käytetty akku ehti ladata melkein täydeksi. Matka täältä Jyväskylään on noin 185 kilometriä, joten ajoakun kantama riittäisi heittämällä perille ja vielä jäisi seuraavalle kuskille virtaa.
Viimeiset kilometrit sujuivatkin mukavissa merkeissä; rauhallisessa liikenteessä ja kauniissa kelissä ajellen. Tesla on mainio ja mukava auto maantielle, ja myös ohitukset sujuvat sillä helposti. Nyt odotellaan vain tiheämpää ja laajempaa verkostoa pikalatureita, jotta reissaaminen sujuu vaikka Helsingistä Ouluun päivässä. Tesla on lupaillut useita pikalatausasemia vielä tälle vuodelle, jo aivan lähiaikoina mm. Heinolan seudulle.