Mitä Volkswagen aikoo?

Yksi maailman suurimmista autonvalmistajista, Saksalainen Volkswagen on aiheuttanut pienen kohun sähköautoalan blogeissa. Maaginen luku on 370 mailia, eli noin 600 kilometriä. Toinen suuri numero on 400 kilometriä.

Nämä ovat spekuloidun Audi Q8 Etronin ja todennäköisesti toteutettavan Audi R8 Etron täyssähköautojen toimintasäteitä yhdellä latauksella. Q8 on suuri katumaasturi, R8 puolestaan pieni ja matala urheiluauto.

Erityisesti Q8 kilpailisi suoraan Teslan tulevan Model X:n kanssa samoista asiakkaista. Jos käytettäisiin Teslan kanssa yhtenevää akkuteknologiaa, vaadittaisiin 600 kilometrin kantamalle noin 120 kWh akusto. Se painaisi reilusti yli tonnin, minkä kantaminen kuitenkin onnistuisi Q8:n kokoiselta autolta. Pikalataus melkein täyteen (80%) kestäisi modernilla CCS-pikalaturilla reilun tunnin.

Tehdään, eipäs tehdä, tehdään sittenkin

Mahdollisesti tuotantoon tulevien autojen toimintasäteet ovat pitkiä, mutta eivät uskomattomia. Autojen suunniteltu julkaisu ajoittuu noin vuodelle 2017 ja onkin syytä odottaa akkutekniikan tuohon mennessä kehittyvän.

Kohu onkin noussut kahdesta erillisestä tapauksesta. Ensimmäinen liittyy R8-mallin peruutukseen viime vuonna. Tuolloin Volkswagen lopetti 160 kilometrin säteelle mitoitetun Audi R8 etron -urheiluauton kehitysprojektin. Nyt malli on herätetty uudelleen henkiin paljon pidemmällä 400 kilometrin kantamalla. Eräiden väitteiden mukaan kehityksestä vastaava johtaja olisi saanut kenkää tässä välissä.

Akkukapasiteetin kolminkertaistaminen kiikarissa

Tähän liittyy toinen kohu, joka nousi Geneven autonäyttelyssä. Siellä Volkswagenin Dr Heinz-Jakob Neusser totesi Volkswagenin jo testanneen akkuvalmistaja Sanyon kanssa täyssähköistä e-Golffia 37 kWh akustolla ja Volkswagenin suunnitelmissa olisi jopa 80 kWh akusto samaan tilavuuteen missä e-Golffin nykyinen 26,5 kWh nykyisin akku on. Käytännössä Volkswagenilla olisi jo teknologia kasvattaa akkujen kapasiteettia puolitoistakertaiseksi. Ja lähivuosina jopa kolminkertaistaa kapasiteetti. Tällöin e-Golffin akku vastaisi kapasiteetiltaan likimain Tesla Model S:n isompaa akkua.

Puheet Genevessä yhdistettynä uutisiin ja huhuihin Audin R8 ja Q8 etron -malleista antavat vahvan signaalin siitä, että Volkswagenilla on nyt keksitty jotain uutta, uudella tapaa. Ehkä litium-ilma -akkujen kehitys todella on edennyt. Tuotantoon tulevan e-Golffin pienehkö akku onkin herättänyt ihmetystä, joten uusi 37 kWh akusto tuntuisi sopivan kuvioihin.

Volkswagenin uudet MQB-, MLB- ja NSF-alustat pitävät osaltaan huolen siitä, että uudet akkuteknologiat saadaan tuotua joustavasti läpi koko malliston Audille, Skodalle, Volkswagenille ja Seatille. Akkutekniikasta on iloa myös erilaisissa hybridimalleissa, joita Volkswagenilta on tulossa. Tässä suhteessa Volkswagenin strategia poikkeaa merkittävästi mm. Teslasta ja BMW:stä, joilla on alusta asti sähkökäyttöisiksi suunniteltuja automalleja.

Saksalaisesta sähköautoalan hidastelijasta saattaa muovautua alan edelläkävijä.

Lähteet