Autoalalla liikkuvan huhun mukaan neljännes Euroopan sähköautoista viedään tällä hetkellä Norjaan – maahan jossa asuu pari prosenttia maanosan väestöstä. Alan uutismedioista on voitu lukea, että Tesla Model S ohitti myyntiintulokuukautenaan uusissa tilauksissa Volkswagen Golffin, vain menettääkseen ykköspaikan Nissan Leafille. Tesla avasi Supercharger-verkkonsa ensimmäisenä Euroopassa juuri Norjassa.
Mistä oikein on kyse?
Norja muistuttaa hieman Suomea: Maa on kohtuullisen harvaan asuttu, asutus on keskittynyt rannikkoseuduille, etäisyydet ovat pitkät ja talvella on kylmä. Bensa ja diesel ovat kalliita. Toisaalta Norja on mahdollisimman erilainen maa kuin Suomi: se tuottaa lähes kaiken tarvitsemansa sähkön vesivoimalla, sähköä riittää vientiinkin.
Ja sitten on tämä öljy. Norjalaiset kylpevät rahassa. Norjan valtion öljyrahaston arvo on Wikipedian tietojen mukaan 277 miljardia euroa vuonna 2009. Summa vastaa hieman yli puolta maan BKT:stä. Norja on yksi maailman harvoista valtioista, jossa koko yhteiskunta on hyötynyt valtavista öljyesiintymistä.
Norja ei ole autoteollisuuden suurmaa. Norjalaiset yrittivät omaa sähköautomallia Think Cityä, jota aikanaan valmistettiin Suomessa Valmetin tehtailla. City ei kuitenkaan ollut autona erityisen hyvä, ja firma meni konkurssiin kesällä 2011.
Norja on kallis maa – mutta tämä ei koske sähköautoja
Autot ovat Norjassa kalliita, esimerkiksi Volkswagen Golf pienellä bensiinimoottorilla maksaa noin 42 000 euroa. Sähköautojen hankintaa kuitenkin tuetaan reilusti. Kauppalehden tietojen mukaan Tesla Model S kustantaisi Norjassa ilman valtion tukiaisia jopa 150 000 euroa, mutta kaupassa sen hintalappu on alle 80 000 €. Tämä raha ei riitä Norjalaisen BMW- tai Audi-kauppiaan luksusmalleihin, ei edes lähelle.
Eivätkä edut pääty tähän. Norjalainen sähköautokuski saa mm:
- Lähes täydellisen verovapauden autoiluun liittyen
- Vapautuksen parkkimaksuista
- Ilmaiset tunnelit ja lautat
- Edullisen tai ilmaisen latauksen autolleen
- Ajaa bussikaistoilla
Moni kotitalous Oslon alueella onkin ostanut sähköauton kakkosautoksi: Vain hankinta maksaa, muuten meno on lähes ilmaista ja etuoikeutettua. Seurauksena kävely ja polkupyöräily ovat vähentyneet.
Uskomaton sähköautotukiainen
Norjan tilastoviranomainen on laskenut, että sähköauton vuosittainen säästö (eli valtion tuki) polttomoottorivastineeseensa verrattuna vastaa noin 8200 Yhdysvaltain dollaria. Lisäksi Nissan Leaf -autolla laskennallisesti säästetty CO2-hiilipäästötonnin hinta on Norjan yhteiskunnalle jopa 13 600 dollaria, mikä on tähtitieteellinen kustannus verrattuna EU:n päästökauppaan, missä hiilitonnin hinta on noin neljä dollaria.
Vain Norjalla on varaa tukea sähköautoilua tässä mittakaavassa. Kuitenkin sähköautoilua tuetaan muuallakin Euroopassa, verotuksen kautta myös Suomessa. EU:n tavoite on 9 miljoonaa sähköautoa Euroopan teillä vuonna 2020. Autovalmistajien järjestön ACEA:n mukaan Euroopan vuosittainen automyynti on noin 12 miljoonaa autoa. Joka kymmenennen myytävän auton pitäisi siis olla sähköauto, jotta EU-tavoite toteutuisi.
Sähköautot ovat tulevaisuutta. Niiden käytettävyys polttomoottorivastineisiinsa nähden on ylivoimainen. Sähköauto kehittyy, mutta tuskallisen hitaasti. Ja niissä on ongelmansa. Ongelmista pienin ei ole sähköntuotanto: Missä on se kirnu joka jauhaa miljoonien ajokilometrien sähkön?