Sähköautojen soveltuvuutta Suomen oloihin voi pohtia monelta kantilta. Annankin tässä näkökulmaa sille, miksi sähköautot eivät sovellu Suomen olosuhteisiin.
Keskeisin ongelma sähköautoissa on kaikkialla maailmassa, eikä vain Suomen korkeudella, auton ajoakku. Se on kallis ja painava ja antaa tavallisesti vain murto-osan siitä ajomatkasta mitä täysi bensatankki polttomoottoriautolle. Meillä Suomessa olosuhteita hankaloittaa vielä se, että talven kylmyys pienentää entisestään akun tehoa ja toisaalta etäisyydet Suomessa ovat pitkiä joten lyhyt ajomatka rankaisee suomalaista kuljettajaa enemmän kuin keskieurooppalaista.
Pitkät etäisyydet ja harva asutus hidastavat myös latausverkoston kehitystä, jolloin sähköautojen yleistymistä hankaloittaa muna-kana -ongelma: Autoa ei tule ostettua jos sitä ei voi tien päällä ladata eikä pikalatureita tule jos niille ei ole kysyntää.
Kovilla pakkasilla ajoakun virtaa pitää käyttää paitsi matkustamon, myös akun lämmittämiseen. Esimerkiksi Nissan Leafin akun kemia pysähtyisi täysin -25 C asteessa ilman sähkölämmitystä. Kovimmilla pakkasilla auton toimintaetäisyys tippuukin noin puoleen kesäajoista.
Osaltaan sähköautojen käytettävyyttä heikentää niiden yksipuolisuus. Esimerkiksi vetokoukullista tai nelivetoista sähköautoa ei markkinoilla ole. Vähänkin enintään neljän ihmisen siirtämisestä poikkeaviin tarpeisiin tarvitseekin jotain muuta kuin sähköauton.
Ongelmia voi tulla myös auton painosta. Ison ajoakun takia sähköautot ovat usein muutaman satakiloa painavampia kuin vastaavankokoiset polttomoottoriautot. Huonokuntoiset tiet eivät kannattele sähköautoa siinä missä polttomoottoripeliä.
Lue myös uudempi postaukseni: Sähköauto soveltuu mainiosti Suomen oloihin