Sähköautot ovat päästöttömiä (ei pakoputkea, ei savuja). Vai ovatkohan sittenkään?
Autojen ympäristökuorma on monimutkainen ongelma. Lopullista totuutta on vaikea esittää.
Saksalainen TÜV Nord on kuitenkin päässyt yhteen versioon totuudesta. Kun verrokkina on sama korimalli, joka on saatavilla niin diesel-, bensiini-, kuin sähkökäyttöisenäkin on ympäristökuorman vertaamisessa jotain mieltä.
Kyseessä ovat Mercedes-Benzin Teslan tekniikkaan nojaava B-sarja, sekä Volkswagenin Golf. Molempien autojen osalta TÜV totesi, että koko elinkaaren yli Euroopassa ladattava sähköauto päästää taivaalle vähemmän hiiltä, mitä vastaava polttomoottoriversio. Ja on syytä korostaa, että esimerkiksi Golffin osalta verrokkina oli 1.6 TDI -diesel, mikä on yksi markkinoiden vähäruokaisimmista koneista.
Valmistaminen ja käyttö kuluttavat
Auton ympäristökuorma koostuu sekä valmistuksen, että liikkumisen aiheuttamasta kuormasta. Sähköauton valmistuksessa keskeistä on akku. Autosta riippuen sen paino on muutamasta sadasta kilosta tonniiin. Valmistus kuluttaa energiaa ja maapallon litium-varantoja melkoisesti.
Polttomoottoriautojen valmistuksen kuorma on huomattavasti pienempi, TÜV:n raportin mukaan jopa alle puolet sähköautoon verraten.
Toisaalta polttomoottori tuppaa ajossa kuluttamaan öljyvaroja. Siinä missä öljy tuntuu olevan monen maailmanpolittisen kriisin vaikuttimena (ellei jopa syynä), litium ei ainakaan vielä ole. Tulevaisuudessa kehittyvä akkukemia vaatinee yhä vähemmän litiumia raaka-aineeksi autoa kohden, mutta toisaalta autoja saatetaan valmistaa moninkertaisesti enemmän vuodessa.
Sähköauton ajonaikainen kuorma muodostuu sähköstä jolla ajoakkua ladataan. Ydinvoima tai uusiutuva energia ei tuota hiilidioksidipäästöjä juuri lainkaan, joten ajokin on tällöin hiilineutraalia. Käytännössä sähköauto saa virtansa kuitenkin verkosta, jossa tuotanto on kokoelma hiiltä, vesi- ja ydinvoimaa, tuontia rajan takaa jne. Hiilipäästöjä siis tulee. TÜV:n mukaan Euroopan sähkötuotanto on kuitenkin aina parempi kuin öljynpoltto.
Hiilidioksidi ei kuitenkaan ole kaikki taivaalle tupruava. Kaupungeissa suurempi ongelma ovat pienhiukkaset, joita modernit tuplaturbo-bensakoneet ja dieselit päästävät ilmoille. Uusissa autoissa pienhiukkassuodattimet tekevät hyvää työtä, mutta ne ovat olleet pakollisia vasta vuodesta 2009. Autojen keski-ikä on 11 vuotta. Lisäksi bussit ovat iso pienhiukkasten lähde.
Riippumatta sähköntuotantotavasta sähköinen ajo onkin aina parempi kaupunkien ilmanlaadulle,
Myös polttomoottoriautoissa menoveden tuotannolla on merkitystä. Öljy ei liikahda kentältä tankkiin päästöttömästi, eikä jalostu raakaöljystä bensiiniksi tai dieseliksi ilman ympäristökuormaa. Bensa on bensaa lähteestä riippumatta, jälleenmyyjät eivät ole ottaneet valikoimaan eettisesti tuotettua bensaa vaikka Norjasta tai Pohjois-Amerikasta.
Suomesta katsottuna kaikki öljy on tuontitavaraa. Sähköä meillä kuitenkin tuotetaan omin voimin huomattavasti. Sähköauto on siis myös vaihtotasepoliittinen valinta. Norjasta katsottuna kaikki sähkö on vesivoimaa, siis päästötöntä. Kuitenkin kaikki Norjassa autoihin ladattava sähkö on pois viennistä, jolloin muissa pohjoismaissa saattaa käynnistyä hiilivoimala tai kaapeli itärajan takaa käy taas kuumempana.
Parkkiksella seisova auto kuluttaa ympäristöä. Sillä ajaminen kuluttaa ympäristöä vielä enemmän. Sähköauto on kuitenkin aina parempi kuin polttomoottorivastineensa. Erityisen miellyttävää sähköauton osalta on se, että sähköntuotannon rakennetta säätämällä vaikutetaan välittömästi myös autojen ympäristöystävällisyyteen. Polttomoottori vaatii muutoksia, jotta siinä voi käyttää esimerkiksi suuria määriä etanolia.
Myös ajotavalla on suuri merkitys. Polttomottoriavusteinen plug-in hybrid on Teslaa parempi, jos ajomatka päivässä on niin lyhyt että bensaa ei juuri polteta. Teslan suuri akku kun on valmistuksensa osalta hyvin energiaintensiivinen.
Jos taas Tesla suuren akkunsa ansiosta korvaa vanhan ja suuren polttomoottoriauton kokonaan, on se hyvä asia. Jos talouteen hankitaan kakkosautoksi mikä tahansa sähköauto ja sen takia polkupyöräily tai junamatkailu vähenee, on sähköauton vaikutus huono.
Sähköautot ovat myös osa tulevaisuuden älykkäitä sähköverkkoja. Uusiutuvan sähköntuotannon keskeinen ongelma on suuri säätövoiman tarve. Älykäs sähköauton lataustekniikka mahdollistaa myös kysynnän jouston, muodostaen siten osaratkaisun ongelmaan.
Viimekädessä ainoa tapa vähentää ympäristökuormaa on vähentää kulutusta. Siis vähemmän ajamista per henki.