Talvi yllätti sähköautoilijan, tavallaan

nissan-leaf-1

Auto liittyi pikalataukseen, mutta virta ei kytkeytynyt päälle.

Talvi on mielenkiintoista aikaa. Meillä Helsingissä oli loppiaisena aamusta noin 15 astetta pakkasta, mikä onkin oikein mukava lämpötila sähköauton talvitestaukselle.

Alla on Nissan Leaf, noin vuosimallia 2012. Ei siis se aivan uusin, lämpöpumpullinen versio. Tarkoitus oli ajaa Mäntsälän pikalaturin kautta Lahden suuntaan vielä muutaman kymmenen kilometriä, josta palattaisiin myöhemmin päivällä Mäntsälän laturin kautta takaisin Helsinkiin.

Matka alkaa kotoa Helsingistä, jossa akku on täynnä ja auto kiinni 16 ampeerin sähkössä, tavallisessa pistorasiassa. Puolen tunnin ennakkolämmitys imaisee akkua parikymmentä prosenttia, mikä pääsee yllättämään. Käykin ilmi, että lämmitys ottaa jopa 4,5 kW tehoa, kun normaali pistorasia pystyy jakelemaan enimmillään noin 3 kW. Erotus imaistaan akustosta. Olikin hieman jännää lähteä pitkälle etapille näin kylmässä, vajaalla akulla.

Taas kerran matkaa tehdään kahden numeron varassa: Navigaattorin ilmoittama jäljellä oleva ajomatka suhteessa jäljellä olevaan akun kantamaan. Nopeasti käy ilmi, että pakkasella Leaf ei tiedä paljoakaan todellisesta rangesta, joka vähenee nopeammin kuin tie alla jää taakse.

Otamme välietapin Vantaan Ilolan ABC:lle, josta saadaan pikalaturista sen verran virtaa että perille Mäntsälään päästään. Tämäkin tosin vajaanopeudella ja viileässä autossa, akku ei riittäisi satasen maantienopeudella perille asti.

nissan-consumption-1214

Näkymä Nissanin energiankulutukseen, auton ollessa paikallaan. “Climate control” sisältänee sekä matkustamon että akun lämmityksen käyttämän sähkötehon. Kytkemällä lämmitys pois saataisiin arviolta jopa 40 km lisä kantamaa – lämmitys todella siis vie tehoa.

Yllätys Mäntsälässä onkin melkoinen, sillä sinänsä toimivan oloinen pikalaturi ei anna virtaa autolle. Virheilmoituksen perusteella datayhteys (CAN-väylä) auton ja laturin välillä ei yhdisty. Tällöin laturi ei voi varmistua vastapuolen olevan todella auto. Niinpä jännitteet eivät kytkeydy päälle.

Pikalaturien pitäisi toimia hyvin näillä keleillä, noin 15 asteen pakkasessa. Kylmä ilmanala jopa helpottaa tehoelektroniikan jäähdytystä.

Ongelmaksi muodostuukin latauslaitteiden sääsuojaus. Nissan Leafin käyttämässä ChaDeMo-liittimessä on kaksi liikkuvaa osaa: kahva ja kahvan lukko. Sekä Ilolassa että täällä Mäntsälässä jouduin kolistelemaan ne irti jäästä. Tuskinpa mikään sähköinen komponentti pitää kolistelusta terästolppaa vasten, saatikka sitten 50 kW tehojen välitykseen suunniteltu, yhteensä 10-pinninen liitin.

Sähköstä dieseliin

Vaikka Nissan jäi tällä kertaa ilman pikalatausta, saimme auton lähistölle sukulaisiin hidas-latautumaan. Samalla pääsimme jatkamaan matkaa dieselin voimin.

Kylmimmillään auto kertoi ulkolämpötilan olevan -19 C. Vaikka Nissan 2012 toimikin kovilla pakkasilla heikommin kuin kesäkeleillä, oli sen toiminta luotettavaa ja suhteellisen ennustettavaa. Ainoastaan kova sähkönkulutus, jatkuva 4,5 kW lämmitykseen hämmensi. Tuolla lämpöteholla lämmittäisi vaikka pienehkön kerrostalokämpän.

Huomion arvoista on se, että kotilataukseni ei siis pystynyt ylläpitämään auton ennakkolämmitystehoa ilman akun varauksen laskua. Tätä varten olisi tarvittu lisävarusteena saatava tehokkaampi 6,6 kW lataus, 32 ampeerin sulakkeen taakse. Myös BMW i3:lle vastaava tehokkaampi laturi on saatavilla.

Volkswagenin e-Golffiin tällaista latausta ei ole saatavilla edes lisävarusteena, joten toivon todella e-Golffin ottavan enimmillään 3,6 kW tehoa parkkiksella lämmitellessään. Muuten autoa ei voi lämmittää ja ladata samanaikaisesti, mikä heikentää aikalailla talvikäytettävyyttä.

Lopuksi

Sähköautoissa ei ole mitään sellaista mikä estäisi käyttämästä niitä kovillakin pakkasilla. Ovet aukeavat, auto liikkuu hyvin, tekniikka pelaa. Ainoastaan akun kantaman huomattava heikkeneminen täytyy ottaa huomioon. Lisäksi kaikkien valmistajien uudet mallit toimivat todennäköisesti paremmin kylmässä kuin nyt alla ollut vanhemman vuosikerran Leaf.

Myös sähköautoihin on saatavilla webaston kaltaisia polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, mutta ne eivät yleensä lämmitä akustoa. Hyöty jää vähän puoleen väliin.

Kaikkiaan Nissanilla ajettiin tuona päivän reilut 200 kilometriä, nojaten sekä Ilolan pikalataukseen että hitaaseen Schukoon. Tesla-kuski olisi pyöräyttänyt koko reissun miettimättä hetkeäkään latausta, istuen mukavan lämpimässä kabiinissa murehtien vain niin kireitä talvinopeusrajoituksia.

Päivitys 17.1.2015

Liikennevirta vahvisti, että Mäntsälän pikalataustolppa tosiaan on viallinen. Johtuuko vika säästä vai mistä, sitä emme tiedä.