Teslan nelivetorakenteen arkkitehtuuri. Kuva: Tesla Motors.
Tesla Motorsin Elon Musk piti odotetun tiedotustilaisuutensa pari päivää sitten. Luvassa oli “D”, ja “jotain muuta”. Aika monissa arvailuissa osuttiinkin oikeaan: Kyseessä on neliveto ja älykästä ajamista. Teslan terminologialla ilmaistuna kyseessä on Dual Motor ja Autopilot. Neliveto tulee ensin saataville tehokkaimmalle P85-mallille, ja myöhemmin 85 kWh- ja 60 kWh-malleille.
Neliveto ei varsinaisesti yllättänyt. Musk on jo kauan sitten luvannut Model S:stä nelivetoisen version ja teknologiaa on joka tapauksessa kehitetty tulevaa Model X:ää varten. Uutinen onkin ehkä yksityiskohdissa, mitkä ovat mielenkiintoisia.
P85D-mallissa Tesla sijoittaa eteen matalampitehoisen koneen kuin taakse. Tehoa tulee lisää siten, että hevosvoimia on yhteensä 691. Tällä saavutettaisiin sadan kilometrin tuntinopeus pysähdyksistä 3,2 sekunnissa, minkä pitäisi riittää kiireisellekin rahamiehelle tai -naiselle. Nelivedon oleellinen hyöty ei kuitenkaan ole kiihtyvyydessä vaan esimerkiksi talviliukkaiden teiden paremmassa ajettavuudessa.
Muissa malleissa (60D ja 80D) moottorit edessä ja takana ovat samantehoiset, hevosia on peltien alla yhteensä 376.
Toisen moottorin myötä auton paino nousee. Teslan julkaisemien kuvien perusteella vaikuttaisi siltä, että myös tehoelektroniikka ja DC/AC-muunnin kahdennetaan. Samalla kuitenkin auton range, eli kantama yhdellä latauksella kasvaa 16 kilometrillä. Tämä hyötysuhteen nosto on mahdollista vain vaihdelaatikon optimoinnilla siten, että esimerkiksi kiihdytyksissä käytetään ensisijaisesti takamoottoria sen parhaalla tehoalueella, mutta matka-ajossa työn tekeekin tälle nopeusalueelle viritetty etumoottorin laatikko. Jo aikaisemmassa äCorolla-muunnosähköauto -tekstissäni pohdin vaihdelaatikon roolia sähköautotekniikassa.
Tällainen tehokkuuden optimointi on kieltämättä hienosti keksitty. Elon Musk toki muistaa mainita tämän, sillä polttomoottoriautot menettävät polttoainetalouttaan nelivedon myötä. Auton kääntösäteen muutoksista ei ollut puhetta; viisimetrinen Model S on jo takavetoisenakin kankea kääntymään.
Sähköautot ovat perinteisesti olleet joko taka- tai etuvetoisia. Nelivetoista sähköautoa on tehty oikeastaan vain Mersulla, jonka SLS AMG -mallin täyssähköinen versio esiteltiin Pariisin automessuilla 2012. Kyseinen SLS AMG sisältää joka renkaalle oman sähkömoottorin, mikä mahdollistaa luistoneston viennin äärimmilleen: Jokaista rengasta voidaan kiihdyttää ja hidastaa yksilöllisesti, ja esimerkiksi kaarteessa ulkolaidan renkaille voidaan antaa enemmän voimaa ja siten parantaa ohjattavuutta. Tehoa on yhteensä hieman enemmän kuin Teslassa, 740 hevosvoimaa.
Jos Tesla Model S on tavallisen sukankuluttajan ulottumattomissa, on SLS AMG vielä moninverroin vaikeammin saavutettava auto. Sen hinnat alkavat Saksassa 416 000 eurosta (Wikipedia). Auto onkin ensisijaisesti teknologiatutkielma ja osaamisen osoitus kuin kauppatavara.
Teslan Autopilot puolestaan on kokonaisuus sensoritekniikkaa, joiden avulla auto tietää mitä sen ympärillä on. Käytännössä auto pystyy erottelemaan ympäriltään paitsi muut autot, myös pehmeät kohteet kuten ihmiset tai eläimet. Lisäksi auto osaa nähdä tiestä kaistaviivat ja ainakin jossain määrin liikennemerkit.
Sensoritekniikassa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, erilaisia kaistavahteja ja älykkäitä vakionopeudensäätimiä on laajasti saatavilla muillakin valmistajilla. Toki Teslan käyttöliittymä tähän kaikkeen lienee tyylikkäämmin toteutettu kuin kilpailijoillaan.
Autopilot ei siis aja autoa itsekseen paikasta A paikkaan B. Se auttaa kaistanvaihdoissa, varoittaa ajamasta edellä ajavan peräluukusta sisään jne. Todellinen haaste Teslalle (ja muillekin valmistajille) on täysin autonomisen auton toteuttaminen. Sensoritekniikka ei lienee enää ongelma, vaan keinoäly joka pystyy muuntamaan sensoridatan asialliseksi ajokäyttäytymiseksi. Julkistustilaisuudessa Elon Musk maalaili hienoja visioita tulevaisuudesta, joten ainakin lupaukset on asetettu korkealle.
Nelivedon lisäksi muutoksia on luvassa koko ajojärjestelmään, joka muuntuu sähköiseksi. Lisäksi pienempiä muutoksia on luvassa muun muassa äänieristykseen, istuinten niskatukiin ja sen sellaiseen.
Itsestään ajava auto selvästi on tulevaisuutta, mutta tästä nähtiin toissapäivänä vain prototyyppiasteen demo. Teslalla on X-mallin myötä kertynyt mainetta uuden teknologian julkaisijana, mutta ei myyntiin asti saattajana.
Teslan yksityiskohtaisempi teksti P85D:stä ja Autopilotista löytyy Teslan omasta blogista.
Elon Muskin isännöimä julkaisutapahtuma löytyy Youtubesta.