Suomen maanteillä ajaa tällä hetkellä ainakin yksi Tesla-taksi. Auton kotipaikka on Espoo. Aivan lähipäivinä Järvenpää saa kuitenkin tasavallan uusimman taksiauto-Teslan.
Kyseessä on taksiautoilija Heikki Kankaan uudenkarhea Model S, 85 kWh-akustolla. Kangas ajoi auton Hollannista Suomeen syyskuun alussa. Vielä siirtokilvissä oleva Model S pääsi Helsinkiläisen Taksituote Oy:n pajalle, jossa siihen asennetaan taksikäytössä tarvittavat laitteet, kuten taksamittari.
Päivitys 22.9.2014 : Nyt myös Turkulainen kirjoittaa tästä taksista.
Asentajat Petri Kouvonkorpi ja Petri Sundell aloittivat työn purkamalla etupenkiltä auton paneeleja. Nopeasti käsissä olikin tarvittava kaapelointi, johon laitetta liitetään. Kyseessä on toinen parivaljakon työstämä taksi-Tesla. Herrat myöntävät tehneensä melkoisesti selvitystyötä ensimmäisen auton kohdalla.
Viime kädessä Teslan muuntaminen taksiksi ei oleellisesti poikkea muista autoista. Teslan sähköjärjestelmät käyttävät sama 12 voltin jännitettä kuin muutkin autot, sillä lattian alla olevaa ajoakkua käytetään vain auton moottorille. Myös dataväylätekniikka on samaa teollisuusstandardia kuin muilla valmistajilla.
Asennuksen aikana auto on kytketty lataukseen, jotta 12 V autoakku ei pääsisi vahingossa tyhjenemään asennustöiden aikana. Lisäksi Työ- ja elinkeinoministeriön investointituen edellyttämä lisälaite pitää ottaa huomioon, sillä sen kuuluu olla jatkuvasti päällä.
Onhan se hieno, mutta entä taloudellisuus?
Hybridi-Priuksia on ollut takseina jo aikojen alusta asti, mutta Tesla on ensimmäinen todella käyttökelpoinen täysin sähkökäyttöinen taksiauto. Heikki kertoo, että päivittäisessä ajossa ei käytännössä koskaan tule täyteen Teslan kantama, noin 350-400 kilometriä. Ei edes lähelle. Niinpä päivän ajot voi tehdä kesät-talvet yhdellä latauksella ja antaa auton puskea virtaa akkuun yön aikana.
Taksiautoilijat ostavat uudet autonsa ilman autoveroa. Arvonlisävero voidaan vähentää normaalisti liiketoiminnassa. Nykyinen päästöpohjainen verotus on melkeinpä kannustanut suuripäästöisten, kalliiden autojen hankintaan koska niissä veroetu on suurin. Teslassa veron määrä on vain 5% hankintahinnasta. Pientä veroetua kompensoi kuitenkin TEM:n investointituki (enimmillään 30% auton ja latausaseman hankintahinnasta). Lisäksi säästöä tulee monta sataa euroa kuukaudessa auton polttoaineen, eli sähkön muodossa. Sähkön käyttö dieselin sijaan tuo jopa 80-90 % säästöt.
Lisäksi Teslan maine ja sähköinen, paikallisesti päästötön auto voivat houkutella asiakkaita.
Taksiautojen verohuojennus päättyy tämän vuoden lopussa, ja tammikuusta 2015 alkaen taksiautoilijat maksavat autoveroa hankinnan yhteydessä siinä missä muutkin. Tämä johtanee ostoryntäykseen loppuvuonna, mutta ehkä myös taksiautojen sähköistymiseen ensi vuoden alusta.
Käytännössä tukien ja veroetujen jälkeen Teslan hankintahinta ei oleellisesti eroa E-sarjan Mersuista tai 5-sarjan BMW:stä. Polttoainesäästö pelaa taksiyrittäjän pussiin. Taloudellinen kannustin taksien sähköistumiselle pitäisi siis olla todellinen viimeistään tammikuusta 2015 alkaen. Tämä näkyy varmasti varsinkin pääkaupunkiseudun tolpilla, ehkä jopa pikalatauspisteiden perustamisena.
Kyse onkin ehkä enää vain asenteista. Prius-hybridin läpilyönti taksialalla kesti pitkään vaikka sen edut olivat kiistattomat. Ehkäpä Teslalle käy samoin. Vai olisiko Tesla sittenkin niin paljon Priusta houkuttelevampi, että alan pioneerien ensimmäisen talven kokemusten jälkeen voitaisiin jo odotella ostoryntäystä?
Tsekkaa myös arvosteluni Tesla Model S:stä.