ABC Korian pikalatausasema antaa sähköa niin ChaDeMo- kuin CCS-liittimen kautta.
Nissanin sähköauto Leaf ei ole uusi tuttavuus. Se on markkinoiden ensimmäinen vakavasti otettava ja keskiluokan saavutettavissa oleva sähköauto. Olen ajellut sillä lyhyehköjä etappeja ennekin.
Nyt vuorossa oli ensimmäistä kertaa pidempi etappi, yhteensä noin 300 kilometriä Helsinki – Kouvola -reitillä molempiin suuntiin, hyödyntäen reitille vain muutama päivä sitten avattuja pikalatausasemia.
Alla oli Europcarin varsin edullinen 39 euron vuorokausivuokralla varustettu auto. Kyseessä on vanhempi, noin vuoden 2012 malli jolla oli ajettu vain noin 9500 kilometriä. Koska S-ryhmän pikalatausasemat ovat edelleen ilmaiseksi käytössä, ei muita kustannuksia autoilusta tullut.
Nissanin ajokantama on valmistajan ilmoituksen mukaan ideaaliolosuhteissa jopa 200 kilometriä. Käytännössä kuitenkin sillä pitäisi saavuttaa noin 150 kilometrin kantama kesäkeleillä, talvella lyhyempi. Helsingistä Kouvolaan pitäisi siis onnistua yhdellä latauksella.
Ehkä juuri siksi yllätys olikin suuri, kun Porvoon jälkeen eteen tulevan Kuninkaantien ABC:n pikalatausasemalla kantamaa oli jäljellä vain kymmenisen kilometriä. Matkaa oli taittunut kuitenkin vain vajaat 70 kilometriä. Mottoritieajo toki kuluttaa akkuja nopeammin, mutta että näin nopeasti?
Hieman myös latausajan nopeus yllätti: Vain noin 20 minuuttia laturissa riitti nostamaan akun melkein täydeksi.
Lopulta Helsinki-Kouvola-Helsinki etapilla käytin auton neljään kertaan latauasasemalla. Eihän tämä sinänsä ongelma, mihinkään ei ollut mahdoton kiire. Mutta navigaattoria ja akun latausmittaria tulee katsoneeksi aivan eri tavalla Nissanissa kuin Teslassa. Jälkimmäisessä koko latausasiaa ei oikeastaan paljoa mieti.
Näin ajatellen Nissanissa on paljon enemmän sähköautoa kuin Teslassa – ikävällä tavalla. Leaf-kuskin täytyy miettiä mihin ajaa ja missä lataa, Tesla-kuski menee minne mieli tekee. Mutta siellä minne Teslalla ajaa, pitääkin viettää aikaa 4-8 tuntia jotta auton saa Suomessa ladattua. Pikalatausasemia Teslalle ei Suomessa ole.
Nissanin koeajo pidemmällä reissulla vahvisti myös webin keskustelupalstoilla ja blogeissa vellovaa käsitystä siitä, että Leafin jäljellä olevan ajomatkan indikaattori ei ole kovin hyvin toimiva. Jäljellä olevan matkan numeroarvo tuntuu usein pienenevän nopeammin kuin tie alla jää taakse. Tässä suhteessa Teslan muutaman eri lukeman esittäminen on parempi tapa, niistä kuski voi oman ajotilanteensa mukaan valita relevanteimman.
Leafin kantama yhdellä 90% latauksella oli siis tänään vain noin 80 kilometriä. Tämä tuntuu kovin pieneltä, mutta silti päästiin perille eikä kaupungin lyhyillä ajomatkoilla ollut ongelmia. Uskoisin, että auton akku oli varauskyvyltään jotenkin heikentynyt uusiin autoihin verrattuna, muutan ajomatka ei vaan voi olla näin lyhyt.
Jos syksyllä ja ensi vuonna julkaistavat autot Bemarilta ja Volkkarilta pääsisivät edes tuplasti tähän etäisyyteen yhdellä latauksella, olisi sähköauto käyttökelpoinen menopeli. Kunhan pikalatausasemat ovat matkan varrella käytettävissä tai takakontissa jauhaa pieni bensakone antamassa lisää virtaa.