Vuosi lähestyy loppuaan. Vaikka joulu on vielä edessä, voidaan hetki pysähtyä arvailemaan vuoden 2014 koitoksia suomalaisessa sähköautomarkkinassa.
Tesla tulee myyntiin (tai oikeastaan jo on)
Joulukuun ehdoton yllätys oli Teslan myynnin alkaminen Suomessa. Vantaan Flamingossa päämajaa pitävä Auto-Outlet Helsinki on tuonut ensimmäiset Tesla Model S -autonsa myyntiin. Jälleenmyyjän käyttäminen yllätti, koska Teslan tapana on ollut rakentaa ensin muutama Supercharger ja samalla tuoda oma edustus maahan.
Helsingin Sanomien jutun mukaan 15 autoa olisi jo myytykin. Suomalaisen sähköautomarkkinan ollessa hyvin pieni, on tämä jo varsin hyvä lukema ottaen huomioon myyntihinnan (hinta alkaen 90 000 €), vain reilun kuukauden myyntiajan ja olemattoman markkinoinnin.
Tesla ei kuitenkaan tyydy vain välittäjään. Suomalainen domainnimi onkin jo varattuna, mutta hieman nolosti sivulla ei ole mitään:
Lisäksi Tesla hakee myyntiedustajaa työpaikkailmoituksella Helsinkiin: http://www.my.jobs/helsinki-fin/sales-advisor-helsinki/38718910/job/ Lisäksi Telia Sonera on ilmoittanut sopineensa Teslan kanssa tietoliikennesopimuksen.
Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) Teslaa ei kuitenkaan vielä löydy.
Voin luvata, että vuoden 2014 aikana noita pääkaupunkiseudun Model-ässiä tullaan perkaamaan tarkemmin tässäkin blogissa. Kysymyksiä ainakin on paljon ilmassa, erityisest kotilatauksen, huollon, takuun ja Teslan oman pikalatausverkoston osalta. Teslan tapana kun ei ole nojata mihinkään yleiseen standardiin, vaan omiin teknologioihin.
Tesla tekee kuitenkin yhteistyötä muiden autovalmistajien kanssa. Esimerkiksi Mercedes-Benz:n B-sarjan täyssähköauto on voimalinjansa osalta Teslan tuotantoa.
Volkswagenilta yksi tai pari autoa
Volkswagen keräsi sähköautomarkkinalla muutaman vuoden ajan heikkoa mainetta lupaamalla sarjavalmisteista sähköautoa aina tulevalle vuodelle. Ehkäpä viimein tuo lupaus pidetään, sillä keskeisemmässä Euroopassa sähköisen pikkuauton (e-up!) myynti on alkanut. Nähtäväksi jää milloin malli tulee varsinaisesti myyntiin Suomeen. Toinen sähköautolupaus on e-Golf, jonka myynti saattaa hyvinkin venähtää vuoden 2015 puolelle.
Volkswagenin strategia perustuu uudehkoon MQB-alustaan, joka ainakin perjaatteessa tarjoaa joustavasti mahdollisuuden rakentaa yhdellä tuotantolinjalla vaikkapa hybridi-, maakaasu- tai täyssähköautoja. Sama alusta on käytössä koko Volkswagenilla, eli Audilla, Seatilla, Volkswagenilla ja Skodalla. Esimerkiksi uusin Skoda Octavia on MQB-alustalla.
Bemarin i3 ei taida ehtiä
BMW:n myyntiin tullut i3 mainitaan BMW:n suomen sivuilla, mutta julkaisuaika ja hinta jätetään auki. Siinä missä Volkkari nojaa sähköautoissaan polttomoottoripuolella koeteltuihin teknisiin ja huollollisiin ratkaisuihin, on BMW i3 tyhjästä suunniteltu sähköautoksi. Voisi kuvitella varsinkin hiilikuiturungon olevan korjaus- ja huoltotoiminnan kannalta vaativa, mikä hidastaa mallin tuontia Suomen kaltaisille pienehköille markkinoille.
BMW:n strategiana tuntuu olevan jonkinlainen kahden tien kulkeminen: Toisaalta kehitetään omaa “i” -sarjaa täysin uusille sähkö- ja pistokehybridiautoille ja kuitenkin samanaikaisesti perinteisten bensa- ja dieselkoneiden voimalinjaa sähköistetään.
Volvolta, Toyotalta ja Opelilta päivityksiä
Volvo, Toyota ja Chevroletin Euroopan brändi Opel ovat jo muutaman vuoden pitäneet markkinoilla omia pistokehybridejä. Voisi olettaa niiden mallien uusiutuvan ja toisaalta malliperheiden laajenevan. Tältä osin julkistuksia, hintoja ja aikatauluja on pakko tulla vuoden 2014 aikana, jos Teslan ja Volkkarin asettamaan haasteeseen halutaan vastata.
Erityisesti Volvolta on lupa odottaa suuria, sillä V60-mallin plug-in -malli on ollut ilmeisen hyvä. Suuri teho, neliveto, pitkä toimintasäde, “oikean” auton toiminnallisuus ja toisaalta diesel-moottorin tuoma varmuus ovat mainio yhdistelmä.
Vuosi 2013 oli jonkinlainen sähköautojen, erityisesti Teslan, esiinmarssin vuosi maailmalla. Ehkäpä vuonna 2014 Suomessakin kauppa kiihtyy.